- Foto: Fredrik Sandberg/TT & Jessica Gow/TT

Posten-anställd avslöjar: Det här är den värsta kunden

Fredrik Borgström arbetar på ett postombud och får träffa en hel del människor, vissa som han tycker mer om och andra som han tycker mindre om. Han berättar för Nyheter24 om de bästa och de värsta kunderna.


Många som arbetar i serviceyrken kan nog känna igen sig i att möta en mängd olika typer av personer. Och vissa tycker man om mer än andra. Nyheter24 har pratat med Fredrik Borgström som arbetar på ett postombud, som berättar vad som gör kunder till favoriter och vad som gör dem riktigt störiga.

Postens favoritkunder 

Hur ska man bete sig för att göra de butiksanställdas dag lite bättre? Fredrik Borgström berättar att det inte är så svårt som det kanske låter.

– Den bästa typen av kunden är såklart den som är trevlig, men lite mer konkret är det den som har identifierat sitt paket med bankID och visar qr-koden med ett leende på läpparna. Att ha identifierat paketet med bankID innan du kommer till disken är det bästa du kan göra, för allt vi behöver göra då är att skanna qr-koden och sen hämta ditt paket, det går smidigt och snabbt. 

Postens vädjan till par som hämtar paket: "Händer dagligen"

Foto: Jessica Gow/TT

Störande saker som kunder gör

Även om de flesta är glada och trevliga så är inte alla kunder det.

– Såklart är majoriteten tillmötesgående och trevliga men det finns också den procenten som helt enkelt inte vill samarbeta med dig. Många kunder har väldigt svårt att förstå hur viktig det är att ha en giltig legitimation med sig och att namnet måste stämma överens med namnet på paketet. 

Har man inte giltig legitimation eller att namnet inte stämmer överens med paketet får inte personalen lämna ut paketet. Ett annat störande problem är att personer som står i kö för att hämta ut paket inte förbereder sig. 

– Jag förstår inte varför man inte har allting förberett så att det går så smidigt som möjligt för alla när man ska hämta ut sitt paket. Sen så är det klart att om du behöver hjälp att hitta något nummer eller dylikt så vill vi mer än gärna hjälpa till men det är just när du inte förberett någonting alls som det känns lite respektlöst mot kunderna bakom.

Tre saker brevbärare stör sig på: “Det var jättekonstigt”

Postutlämning. Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Det här är de värsta kunderna

Men vilken typ är den allra värsta kunden?

– Den värsta typen av kund är den som inte vill lyssna och samarbeta med en. Den som blir otrevlig när man förklarar för den att vi inte kan utföra det ärende den har tänkt sig pågrund av diverse regler vi måste följa. Till exempel när man nekar utlämning på grund av att den har fel legitimation med sig.

Ica-chefens vädjan: Gör alltid detta när du hämtar ut paket

Ginas paket var genomborrat – mystiska fyndet chockar: "Skämthumör"

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!