En Coop-butik redogjorde inte för ett köpkrav när de gjorde reklam för en rabatt.
En Coop-butik redogjorde inte för ett köpkrav när de gjorde reklam för en rabatt. - Foto: Janerik Henriksson/TT & Hasse Holmberg/TT.

Hård kritik efter Coop-butikens miss på Instagram

En Coop-butik har fällts för att ha publicerat missvisande reklam på Instagram. Nu riktar sig butiken till kunderna för att be om ursäkt.


”I veckan finns dunderpriser på bland annat kaffe och nötfärs. För medlemmar gäller 2 för 79 kr på kaffe från Arvid Nordqvist och nötfärs 800 g för 69.00kr/st" gick det att läsa i ett Instagram-inlägg från den lokala Coop-butiken Coop Ålidhem. 

MISSA INTE: Ica-butikens regler kan vara diskriminering: "Förbjudet"

Ett till synes vanligt reklaminlägg i syfte att locka kunder till matbutiken i Umeå. En detalj gick dock inte en kund förbi: Det framgår nämligen inte av reklamen att man måste köpa varor för minst 200 kronor för att få ta del av erbjudandet. 

Instagraminlägget anmäldes till Reklamombudsmannen (RO) eftersom anmälaren fann inlägget vilseledande. 

LÄS MER: Panikdraget: Därför är hyllorna tomma på Coop i Danmark

Coops rabatter genomgick förändringar vid årsskiftet

Nyheter24 har tidigare skrivit om hur Coops olika medlemsrabatter ändrats på fler sätt än vad som meddelats till kunderna.

– Generellt gäller sedan 1 februari 2024 att man som medlem får procentrabatt på ordinarie priser, inte som tidigare på hela kvitto, sa Coops pressekreterare Marcus Björling till Nyheter24 då.

LÄS MER: Coop ändrar medlemskapet – här är rabatten som försvinner

Coop beklagar missen

Vad gäller Coop Ålidhems reklam fördes kritiken vidare till Coop Nord som äger butiken. 

Coop Nord hävdar att köpkravet på minst 200 kronor fallit bort i inlägget och beklagar detta, enligt tidningen Fri Köpenskap. Som resultat togs Instagraminlägget ned och Coop Nord har bett om ursäkt. 

RO står enig med anmälaren och anser att inlägget är vilseledande. Eftersom köpkravet inte stod i reklamen kan heller inte kunderna förväntas veta om det. 

Enligt tidningen ansåg RO att en rättelse hade varit önskvärd men att detta inte hade förändrat reklamens vilseledande karaktär. Som resultat har RO fällt Instagraminlägget. 

MISSA INTE: Tomma hyllor på Coop – det här är varför