Snabba bilar
Här är några av de snabbaste bilarna på vägen - Foto: Bugatti/Hennessey/Koenigsegg/Rimac

Bilarna med bäst chans att spräcka 500 km/h-barriären

Nästa stora milstolpe för världens snabbaste produktionsbilen är att köra snabbare än 500 km/h. Här är de främsta kandidaterna.


Prestandasiffror spelar en viktig roll i marknadsföringen av snabba bilar, oavsett om de har någon relevans för hur bilarna faktiskt används.

Att uppnå den lägsta 0 till 100-tiden och den högsta toppfarten, för att inte tala om den högsta effekten och de snabbaste varvtiderna, är således något som många biltillverkare fokuserar på.

Nästa stora milstolpe för de allra snabbaste produktionsbilarna är att nå en toppfart på över 500 km/h.

Inte en lätt uppgift

Att komma upp i denna hastighet kräver en extremt lång och rak vägsträcka, av en storlek som inte växer på träd. Toppfarten måste dessutom bevisas genom att uppnås i två riktningar på vägsträckan.

Det finns således flera bilmodeller som i teorin har en toppfart på över 500 km/h, men som ännu inte har kunnat bevisa det.

Här är biltillverkarna med störst chans att spräcka 500 km/h-barriären.

Koenigsegg – Sverige

Först på listan är den svenska stoltheten Koenigsegg, vars senaste fartrekord ligger på 447 km/h satt av en Koenigsegg Agera RS i Nevada, USA, år 2017. Åt ena hållet kom bilen upp i hela 458 km/h.

Koenigsegg Jesko Absolut - Foto: Koenigsegg

Den nya modellen Jesko Absolut, med en effekt på 1 625 hästkrafter jämfört med 1 341 i Agera RS, har goda förutsättningar att vara först över 500 km/h.

Det tror också företagets grundare Christian von Koenigsegg, som har sagt till Carup att han är säker på att bilen ska kunna uppnå hastigheten under rätt förhållanden.

Trots slopad elbilsbonus: Stora subventioner på tjänstebilar

Hennessey – USA

Nästa märke på listan är trimfirman Hennessey, som redan för några år sedan chockade världen när dess modell Venom GT slog Bugattis dåvarande rekord med en toppfart på 424,5 km/h.

Bilen var dock löst baserad på ett Lotus-chassi, varför det drog igång en debatt om huruvida rekordet egentligen skulle räknas.

Hennessey Venom F5 - Foto: Hennessey

Den nya modellen Venom F5 är däremot byggd helt av Hennessey, och är bestyckad med en dubbelturbo-V8 på 1 817 hästkrafter.

Målet med bilen är enligt grundaren John Hennessey att bli först att vara snabbare än 300 mph, motsvarande 482,8 km/h.

Lasta med lyx: Unik kombi från Rolls-Royce till salu

Bugatti - Frankrike

Bugatti sade relativt nyligen att man inte längre skulle tävla med andra tillverkare om att sätta fartrekord. Nu har man emellertid en ny vd i form av Mate Rimac, som tidigare har visat sig pigg på att slå och sätta fartrekord.

Dessutom ska Bugatti visa upp sin nästa flaggskeppsmodell under nästa år, och att fira med att åter ge sig in i toppfartsracet hade känts passande.

Bugatti Chiron Super Sport 300+ - Foto: Bugatti

Bugatti har dessutom den stora fördelen att man har tillgång till testbanan Ehra-Lessien, som troligtvis är den bästa platsen i världen för att uppnå 500 km/h på ett säkert och kontrollerat sätt. Banan ägs av moderbolaget Volkswagen, och är således inte öppen för utomstående tillverkare.

Företagets snabbaste modell Chiron Super Sport 300+ har redan kommit upp i 490 km/h, men bara i en riktning.

Veckans testbil: Vem ska köpa nya Mercedes CLE?

Shelby SuperCars – USA

Det verkade ett tag som att amerikanska Shelby SuperCars, förkortat SSC, faktiskt redan hade uppnått 500 km/h.

I oktober 2020 kom nyheten att SSC Tuatara hade nått en officiell toppfart på 508,5 km/h, och nått ofattbara 532,7 km/h åt det ena hållet. 

SSC Tuatara - Foto: SSC

Det visade sig emellertid att man hade haft ett fel med sin mätutrustning, och bilen nådde i själva verket bara en toppfart på 475 km/h under en av körningarna.

SSC Tuatara har således fortfarande en del att bevisa.

Kasst krockskydd på nya bilar: Modellerna du bör undvika

Rimac - Kroatien

Toppfart är i regel inte en av de starkaste grenarna för elbilar, men Rimac från Kroatien är ändå värda att ha med i diskussionen.

Företagets senaste modell Rimac Nevera är världens snabbaste elbil, och lyckades sätta hela 28 accelerations- och fartrekord på en och samma dag. Toppfarten ligger på 415 km/h, vilket förvisso är en ganska bra bit under 500 km/h.

Rimac Nevera - Foto: Rimac

Att företagets vd och grundare Mate Rimac nu också är vd för Bugatti, och att de två märkena är nära besläktade, är däremot ett gott tecken.

Rimac kanske inte bygger den första produktionsbilen som går snabbare än 500 km/h, men att man bygger den första elbilen att uppnå den toppfarten känns däremot långt ifrån otroligt.

Bil